Martijn Hesseling was born in Ede, Holland in 1971. From 1991 to 1997 he studied at the Academy of Art in Enschede and graduated at the Dutch Art Institute. His work goes back to the tradition of painting. More precisely it has a similar visual result by using a different medium: varnish treated newspaper or book sheets which he applies on transparent plexiglass plates. Thanks to the treatment with varnish, the paper sheets become translucent and generate, when placed on top of one another, the impression of depth even on a bi-dimensional surface, just as several superposed layers of paint do. The result of this creative process are collages – actually almost reliefs – in which images are constructed by mean of the overlapping and the juxtaposition of thousands of newspaper scraps. Their number, color and size are always different as well as the thickness of each paper layer. By playing with the innumerable combinations of these factors and the ever changing incidence of light, the artist is able to depict an infinite number of different subjects. Similarly as in painting, the formal characters of Hesseling’s collages (the saturation of the colors, the intensity of the light, …) vary according to the environmental conditions and the position of the observer. This confers an extra visual veracity to his work, which acquires plasticity and vitality. Moreover, the fact that the most newspaper cuttings remain legible, gives his work a very particular time indication and with that a very actual dimension.

Martijn Hesseling heeft zijn opleiding schilderen gevolgd aan de AKI Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving te Enschede. Daarna heeft hij een masteropleiding aan de Dutch Art Institute afgerond. Inmiddels woont en werkt hij al enige jaren in Amsterdam. Al tijdens zijn academietijd is hij aan het experimenteren met verschillende materialen en ondergronden. Uiteindelijk resulteerde dit in een eigen techniek waarbij kranten de plaats van verf hebben ingenomen. De kranten zijn behandeld met lak op transparant plexiglas. Het papier van de kranten wordt doorzichtig door de lak, hierdoor ontstaat de illusie van diepte in een twee-dimensionaal vlak, dat ook in de schilderkunst te vinden is. De kunstwerken bestaan uit reliëf, overlapping en juxtapositie van de kranten, maar er wordt tevens een nieuw beeld opgebouwd. Dit komt door de transparantie van de achtergrond en de dikte van de aangebrachte lagen. Zo krijgen de kranten waarmee de collage is opgebouwd ook de kwaliteit van verf. Vandaar dat het werk, ondanks de afwezigheid van verf en linnen als een voortzetting van de schilderkunst is te zien. De afbeeldingen en teksten uit een krant representeren een ander gevoel van realiteit dan verf. Ze vullen het beeld met onderhuids leven. Van dichtbij gezien krioelen de letters, koppen en beelden door elkaar, soms in harmonie, soms chaotisch en elkaar verdringend, maar uiteindelijk vormen ze samen één beeld.

 

The artworks are presented by the following galleries:

Absolute Art Gallery, Brussels, Knokke & Bruges, Belgium
Rademakers Gallery, Amsterdam, The Netherlands